Program Edukacyjny Comenius

Z Comeniusem na Litwie

Kwi 21 2009

W ramach realizacji programu Comenius - partnerskie projekty szkół grupa 36 uczniów i 6 nauczycieli z naszej szkoły wyjechała w marcu do Landwarowa, do zaprzyjaźnionej z nami Polskiej Szkoły Średniej im. Henryka Sienkiewicza.

Był to tydzień niezwykły: doświadczyliśmy tyle wrażeń, przeżyć, zaskoczeń, serdeczności i gościnności, że starczy na bardzo długo!

Pierwsze dwa dni poświęciliśmy na Wilno, stolicę Litwy. Zaczęliśmy od zadumy na wileńskiej Rossie – tu spacerowaliśmy wśród grobów polskich artystów, patriotów, żołnierzy i zwykłych ludzi, stanęliśmy przy mauzoleum Matki i Serca Józefa Piłsudskiego i modliliśmy się za tych, dla których tam jest ojczyzna, gdzie groby przodków.

Potem urzekły nas ogromem przepiękne wileńskie kościoły: Katedra św. Stanisława, kościół pw. Św. Piotra i Pawła, św. Teresy gotycki kościół św. Anny i zniszczony jeszcze kościół bernardynów. Wspięliśmy się na Górę Trzech Krzyży, by podziwiać panoramę Wilna z basztą Giedymina, byliśmy przed pałacem prezydenckim, na dziedzińcach Uniwersytetu Wileńskiego, spacerowaliśmy po starówce. Największe przeżycia to nabożeństwo Koronki do Miłosierdzia Bożego przed oryginalnym obrazem Bożego Miłosierdzia namalowanym przez E. Kazimirowskiego według wskazówek siostry Faustyny i modlitwa u stóp Matki Bożej Ostrobramskiej, której polecaliśmy nas samych, naszych bliskich i całą wspólnotę parafialną. Ze wzruszeniem klęczeliśmy też przy relikwiach św. Kazimierza oraz nawiedziliśmy pachnącą kadzidłami cerkiew św. Ducha. Nie sposób wszystkiego wspomnieć, a co dopiero dokładnie opisać!

Następne dni to wycieczki do Kowna i do Trok. W Kownie m.in. obejrzeliśmy Zamek Kowieński zdobyty przez Witolda i Jagiełłę, słynny ratusz zwany „białym łabędziem”, największą na Litwie katedrę, dom Perkuna i spacerowaliśmy nad Niemnem. W Trokach oczywiście głównym celem był trocki zamek na wyspie jeziora Galwe, którego budowę zapoczątkował już Kiejstut.

Jeszcze większych wrażeń niż zwiedzanie dostarczyły nam codzienne spotkania z naszymi gospodarzami i już przyjaciółmi z Landwarowa. Co nas przez ten tydzień spotkało? Wyśmienite obiady w szkolnej stołówce, ciepły nocleg u polskich sióstr, mecze siatkówki i zabawy sportowe, konkurs wiedzy o Litwie, biesiada przy litewskim stole, koncerty, wspólne śpiewanie, wizyty w rodzinach uczniów, lekcje w szkole w Landwarowie razem z tamtejszymi klasami, zakupy w litewskich sklepach. Żal był odjeżdżać, ale już niedługo spotkamy się w Rozdrażewie, bo uczniowie Szkoły Średniej im. H. Sienkiewicza z Landwarowa przyjadą wiosną do nas!

Mimo śniegu i chłodu spotkało nas tak gorące przyjęcie na Litwie, że wróciliśmy bardzo rozgrzani na duchu i szczęśliwi.

Zobacz więcej zdjęć

UWAGA! Nasza strona używa plików cookies oraz podobnych technologii.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…